Les 11 – Introduceren
Om de Habits of Mind te gaan verkennen behoeven ze eerst een introductie. Pas wanneer een habit in de spotlights/hoofdrol heeft gestaan kan het daarna de bijrol vervullen zoals die ook bedoeld is. Wij hebben hier verschillende modellen/werkvormen voor ontwikkeld. We nemen er een aantal met je door en je gaat ook een opdracht maken.
Posters
Een poster helpt om een habit visueel te maken. Je kunt deze ophangen in de ruimte waarin je werkt. Schrijf het vol met kreten, geheugensteuntjes of bijvoorbeeld een stappenplan. Vul de poster bij voorkeur samen met je leerlingen. Illustreer het met sprekende voorbeelden. Je kunt een poster ook gebruiken om te koppelen aan een bepaalde BN’er of koppel leerlingen aan hun sterkste Habit of Mind. Bekijk hier verschillende voorbeelden van posters.
Bedenk wel dat als je zelf een poster gaat maken en gebruik gaat maken van de icoontjes, je toestemming moet vragen.
Curriculum
Het curriculum kun je zien als een kapstok waar de Habits of Mind aan opgehangen worden. Er zijn iedere dag opnieuw tal van voorbeelden waarbij de Habits of Mind in de lesstof voorbij komen. Het begint dus bij het herkennen van deze momenten om hier dan vervolgens op in te spelen. Hoe je dat het beste kunt doen komt later in deze module aan bod als een aparte les.
Spelletjes
Een spelletje als Wie ben ik? is bij uitstek een handige en leuke manier om de habits te leren kennen. Hoe werkt het? Je hebt ten minste twee personen nodig. Beschrijf met behulp van:
- bekende personen
- beroepen
- liedje, film of boek
- spreekwoorden/gezegdes
- etc.
een Habit of Mind zonder deze te noemen. Laat de ander raden om welke habit het gaat. En wie weet doe je wel nieuwe inzichten op!
Met het Habits of Mind kaartspel kan je nog twee andere leuke spelletjes spelen om de Habits of Mind te leren kennen. Download het kaartspel en begin met spelen!
Woord splash
Deze werkvorm is simpel. Pak een groot vel, kies een habit uit en schrijf deze in het midden. Welke woorden komen allemaal bij je op als je aan deze Habit of Mind denkt? Schrijf er zoveel mogelijk op.
Gedichten
Een gedicht is ook een uitstekende vorm om de Habits of Mind verder te verkennen. In de Gedichtenbundel Habits of Mind staat 16 gedichten geschreven voor kinderen. Je kunt ze voordragen, aanleren, bespreken en ze dienen ook als metafoor. De gedichten brengen de 16 habits tot leven en helpen kinderen en volwassenen hun palet van probleemoplossingen te vergroten. De gedichtenbundel zit vol met prikkelende vragen die tot denken aanzetten: “Hoe proeft de zomer?” “Wat voor kleuren hebben mijn gedachten?” “Wat kan ik worden?” “Denkt een ster dat ze leeft?” “Hoe pas ik mij aan?”
Natuurlijk kan je ook zelf een gedicht schrijven over een habit. Kies een habit uit en schrijf een Haiku.
Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst.
Regel 1: 5 lettergrepen
Regel 2: 7 lettergrepen
Regel 3: 5 lettergrepen
De haiku drukt, in de klassieke vorm, een ogenblikervaring uit, soms gelinkt aan en geïnspireerd door zen. De haiku is een vingerhoed vol emotie, waarin weinig ruimte is voor ontledingen en benaderende omschrijvingen.
Media
Maak zoveel mogelijk gebruik van media. Er zijn ontzettend veel (kinder)verhalen en boeken die bij een specifieke habit passen. Filmpjes werken misschien nog wel het beste om een habit te illustreren (denk maar aan Ormie). Onze website www.habitsofmind.nl is speciaal ingericht met inspiratiemateriaal. Via het kompas kan je per habit filmpjes bekijken. De meeste zijn ook goed geschikt voor kinderen. Vragen die je bij de filmpjes altijd kunt stellen zijn:
- Welke habits herken je?
- Worden de habits wel of niet juist ingezet? Leg ook uit waarom.
En een vraag die je jezelf kan stellen is: In welke situatie(s) zou ik dit filmpje kunnen gebruiken?
Opdracht
We hebben twee introductiemodellen nog niet besproken, deze staan hieronder en ga je tevens zelf maken. Als je het leuk vindt om ook bijvoorbeeld nog een gedicht of poster te maken dan mag dat natuurlijk. We zouden het leuk vinden om het eindresultaat te zien. Deze kan je met ons delen via social media of via de mail.
www-schema
Vul het schema in en neem daarbij één habit in gedachten. Bedenk in de eerste kolom 4 verschillende personen die ergens in excelleren. Beschrijf in de tweede kolom in welke situaties dit talent of deze vaardigheid naar voren komt. Vul in de derde kolom in waarom die persoon doet wat die doet. Leg in de vierde kolom uit hoe hij dit bereikt.
Y-chart
Om begrip van een habit te bouwen vul je de Y-chart in. Je kiest een habit en beantwoordt de volgende vragen:
- Wat is het wel?
- Wat is het niet?
- Hoe ziet het eruit?
- Hoe klinkt het?
- Hoe voelt het?
Bijvoorbeeld bij doorzetten: Je ziet iemand fronsen of het puntje van zijn tong uitsteken. Je hoort hem zuchten, of zichzelf coachen. Doorzetten voelt als een topprestatie leveren, jezelf kwellen maar uiteindelijk heel blij met het eindresultaat zijn. Door rood rijden is niet doorzetten. Leren schaatsen is wel doorzetten.
Download opdracht 4 met het www-schema en de Y-chart hier.