Les 17b – In een team

De Habits of Mind hebben de meeste kans van slagen als er binnen de school een breed draagvlak wordt gecreëerd en er een zekere commitment ontstaat. De ontwikkeling van Habits of Mind stopt niet in het klaslokaal. Docenten kunnen elkaar begeleiden en inspireren, maar ook de directie heeft een belangrijke taak om de Habits of Mind als kloppend hart binnen de school te laten zijn. Denk aan voldoende tijd beschikbaar stellen om docenten te laten studeren en te experimenteren en met elkaar te laten overleggen. Maar ook financiële middelen zijn nodig om de Habits of Mind zichtbaar te laten zijn in de school. Wij hebben daarom ook een specifieke online training ontwikkeld voor de schoolleider. Tot slot is het ook belangrijk dat ouders zoveel mogelijk betrokken worden bij het gedachtengoed van de Habits of Mind. HoM beperkt zich namelijk niet tot binnen de schoolmuren en is overal toepasbaar daarbuiten. Als kinderen naar huis gaan, zullen ze het er thuis ook over hebben of steeds vaker de Habits of Mind tegenkomen, denk aan het spelen met vriendjes, het beoefenen van een sport of hobby. Hoe meer mensen in de omgeving van het kind de “taal” van Habits of Mind spreken, hoe beter. Hoe je ouders meer kunt betrekken bij dit proces komt in les 18 en 19 aan bod.

Wij hebben nagedacht over de kenmerken van een Habits of Mind ‘leeromgeving’ en hoe deze verschilt van de ‘gewone leeromgeving’. We zijn daarbij uitgekomen op 9 pijlers, De 9 pijlers voor een Habits of Mind denkcultuur in een school:

1. Routines – Elke habit heeft zijn unieke gedrag, taal, tools enz. die wij routines noemen.
2. Kansen – Kansen krijgen, zien en durven nemen om de habits te ontwikkelen.
3. Tijd – Er is tijd om te denken. Haasten en zoveel mogelijk produceren zijn uit den boze.
4. Omgeving – Op school en thuis zijn habits zichtbaar aanwezig (posters, checklist enz.)
5. Rolmodellen – Iedereen is een voorbeeld voor de ander.
6. Interactie – Onderling is er veel interactie en dit wordt gedeeld. Verbondenheid.
7. Verwachtingen – Verwachtingen uitspreken en vastleggen brengt je verder.
8. Dezelfde denktaal – Samen een taal bouwen die iedereen spreekt en begrijpt.
9. Vertrouwen – Uitstralen van vertrouwen en leren loslaten. Laat het ze zelf doen!

Opdracht

Nu je bekend bent met de 9 pijlers voor een Habits of Mind denkcultuur ga je kijken in hoeverre deze pijlers terugkomen in jouw onderwijspraktijk. Daarvoor maak je opdracht 8.

Download hier een printversie van de poster en ga meteen aan de slag (hij hangt bijvoorbeeld uitstekend in de teamkamer en nodigt uit tot goede intervisie): Poster 9 pijlers voor een denkcultuur.

Downloads en links