Les 13c – Taal bouwen
Deze les gaat over het bouwen van een gezamenlijke taal. Zoals gezegd is een gezamenlijke taal belangrijk in een leeromgeving. De Habits of Mind kunnen hier houvast bieden. Dit leggen we uit aan de hand van een voorbeeld dat in elk klaslokaal wel voor zal komen. Iedere meester of juf wil graag dat hun leerlingen netjes werken. Aan de start van een schooljaar wordt dit meestal weer benadrukt. De vraag is alleen of de term ‘netjes werken’ wel duidelijk is voor leerlingen. Wat wordt er verstaan onder netjes werken? En gaat het om wat de leerlingen netjes vinden of wat de meester of juf graag ziet? En is dat dan niet elk jaar weer anders? De Habits of Mind kun je hier inzetten om samen met je leerlingen inhoud te geven aan het begrip netjes werken, met de habit ‘Streven naar nauwkeurigheid en precisie’. Bij het introduceren van deze habit kun je samen met je leerlingen bespreken wat dit inhoudt. Vervolgens kunnen de leerlingen gedurende het jaar hier zelf vorm aan geven, dit oefenen, reflecteren en nieuwe doelen opstellen. Zodat zij zelf netjes willen werken en niet omdat de meester of juf dit vraagt. Het is overigens niet een harde eis dat de leerlingen het vocabulair van de habits voor 100% overnemen. We hebben gezien dat dit kan, maar als er in jouw klas een andere term ontstaat voor ‘streven naar nauwkeurigheid en precisie’ dan is dit geen probleem. Als het maar een gezamenlijke taal is, waarvan iedereen eigenaar is en snapt wat er mee bedoeld wordt. Je hoeft dus niet te hameren op de juiste formulering van de habits, laat dit vooral vloeiend verlopen. Het moet geen ’taallesje Habits of Mind’ worden.
Je gaat nu nader onderzoeken wat er zou gebeuren als die gezamenlijke taal er niet is. Daarvoor kijk je eerst onderstaande video waarin Tom vertelt over het Verhaal van de herder.
password: levenlanglerenOpdracht
Je gaat nu een opdracht maken over gezamenlijke taal. Gebruik hiervoor het document: opdracht 6.