Module 14 – Visie

Hoe passen de Habits of Mind nou binnen jouw organisatie? Daar geven we binnen deze module antwoord op.

Om de Habits of Mind goed te implementeren vragen we je niet om een compleet nieuw schoolconcept of visie te ontwikkelen. We vragen je wel kritisch te kijken naar je huidige concept en laten je zien hoe de Habits of Mind deze kan versterken.

Om dit goed uit te leggen, kijk je eerst onderstaande video waarin het prentenboek Seven Blind Mice van Ed Young wordt voorgelezen.

 

Samengevat gaat de video over de volgende gedachte:

Het kan een mooi verhaal zijn om iets te weten voor een deel,
Maar wijsheid komt van het zien van het geheel!

De muizen dachten dat ze te maken hadden met een pilaar, een slang enz. Maar pas toen ze wisten dat het ging om een olifant, konden ze plaatsen dat het ging om een slurf, een staart en de poten. Met Habits of Mind is het net zo. Je zou het volgende kunnen zeggen:

  • Onze olifant = Een denkcultuur creëren waarin beter geleerd kan worden.
  • Een stevige poot = Habits of Mind
  • Maar daarnaast gebruiken we ook: sterke denkwerkvormen, denkvaardigheden, denkmappen, kennis over het brein, growth mindset en manieren om dit denken zichtbaar te maken.

Je visie bevragen
Als we verder inzoomen op de vraag ‘Wat is onze olifant?’ dan roept dit nog meer vragen op. Bij een cultuur waarin bijvoorbeeld straffen en belonen gehanteerd wordt zien we vooral dat kinderen niet zelf nadenken, maar praten naar diegene die de macht heeft. Sluit dit gedrag dan aan bij de visie die men wil uitdragen?

Als we kijken naar hoe je het curriculum aanvliegt, past dit dan bij jouw olifant? Het werken met methodes komt bijvoorbeeld nog veel voor. Dit snappen wij, omdat het veel houvast biedt in het halen van je doelen. Toch zijn het veelal voorgekauwde lessen, waarin weinig ruimte is voor leerlingen om na te denken danwel binnen of buiten de lesstof. De oefeningen in methodes zijn doorgaans prima, maar het doel van de oefening is meestal niet duidelijk voor de leerlingen. En als het niet duidelijk voor leerlingen is waarom ze iets moeten weten/leren, als het geen betekenis of waarde voor ze heeft, dan is het des te moeilijker om het te laten beklijven.

Eigenaarschap
Een belangrijke vraag is: Hoe richt je het curriculum zo in dat leren betekenis heeft en leerlingen zicht hebben op hun leerproces? Zodat ze bijvoorbeeld, wanneer ze vastlopen, zelf kunnen kunnen ingrijpen:

Loop ik vast? Welke Habits of Mind kan ik gebruiken? Moet ik een stapje terugnemen? Moet ik meer kennis vergaren?

Wat is onze olifant?
Dit gezegd hebbende is natuurlijk de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: Wat is onze olifant?

en…

  • Hebben we eigenlijk wel een olifant of hebben we alleen losse onderdelen?
  • Komt die olifant overeen met Een denkcultuur creëren waarin beter geleerd kan worden?Welke raakvlakken zie je?
  • Mis je nog poten op jullie school?
  • Hoe is de infrastructuur op mijn school voor beter denken en beter leren?
  • Wat beïnvloed het beter denken en beter leren op een positieve manier en wat belemmerd het?

Noteer je antwoorden/overdenkingen op het aantekeningenblad.

Wij dagen je uit om jouw olifant te benoemen en te kijken of Habits of Mind ook een stevige poot in dit geheel kan zijn.