Les 7 – Gewoontes
Zoals je weet komt Habits of Mind uit Amerika. Toen wij ons verder gingen verdiepen over wat een habit nou is, stuitten we op het boek van Charles Duhigg: Macht der gewoonte. Hier gaat deze les over.
Macht der gewoonte
Een habit is een gewoonte en een gewoonte vorm je niet zomaar. Charles Duhigg schrijft in zijn boek ‘Macht der gewoonte’ waarom we doen wat we doen en hoe we dat kunnen veranderen (als het om een slechte gewoonte gaat). Het boek geeft een theoretisch kader over de werking van het brein bij het vormen van een gewoonte. Dit klinkt misschien als taaie kost maar niets is minder waar. Het boek is verhalend geschreven met interessante hoofdpersonen en cliffhangers. Wij gebruiken het niet alleen als naslagwerk, de sprekende voorbeelden krijgen ook een plekje in onze workshops en online trainingen. Wist je bijvoorbeeld dat wilskracht één van de successen is achter Starbucks? En dat zelfdiscipline een grotere invloed heeft op je schoolprestaties dan je intellectuele vermogens?
We hebben een paar interessante voorbeelden uit het boek gebundeld. Lees nu het document: Hand-out Macht der gewoonte. Uiteraard kun je ook gewoon het boek aanschaffen.
De gewoontelus
Maar hoe werkt het bouwen van een gewoonte? In het volgende filmpje legt Rinke dit uit aan de hand van een reclamestunt aan het begin van de 20ste eeuw.
password: levenlangleren
Opdracht
In het filmpje zag je al een opdracht voorbij komen. Deze ga je verder maken in het document: Opdracht 3.